Terug naar denkarchief
25 november 2025

Een les in loslaten: hoe Tine groeide dankzij de opleiding Technical Coaching

CCharlotte Van Rompaey
4 minuten leestijd
InleidingToen Tine Saenen op een nieuw project aan de slag ging als UX-designer, had ze niet verwacht dat ze plots ook de rol van begeleider zou opnemen. “Ik kwam in eerste instantie het team versterken,” vertelt ze. “Maar toen er enkele mensen vertrokken en de inhoud van het project veranderde, vroegen ze me om twee collega’s op te leiden en te begeleiden. Dat had ik nog nooit gedaan.”

Al snel merkte ze dat er bij die begeleiding meer kwam kijken dan enkel kennis doorgeven. “Ik gaf vaak meteen oplossingen, in plaats van mensen zelf te laten nadenken. Dat werkte op korte termijn, maar ik besefte dat ik hen zo eigenlijk afhankelijk maakte. Ik wilde leren hoe ik hen beter kon ondersteunen.”

Toen ze hoorde over de opleiding Technical Coaching, twijfelde ze dan ook niet lang. “Ik ben vrij open-minded aan het traject begonnen, zonder grote verwachtingen. Maar ik heb er uiteindelijk veel meer uitgehaald dan gedacht.”

Groei begint bij loslaten

Een van de belangrijkste inzichten die Tine uit de opleiding meenam, was het belang van ownership. “Ik besefte dat ik mensen meer ruimte moest geven om zelf dingen vast te pakken en hun eigen beslissingen te nemen. Wanneer je als coach altijd een antwoord klaar hebt, leer je je coachees niet om zelf na te denken. Dan houd je hen onbewust tegen in hun groei. Dat was voor mij een aha-moment: ik besefte dat ik bepaalde dingen anders moest gaan aanpakken.”

Ook het stuk over motivatie bleef hangen. “Ik merkte dat sommige teamleden minder initiatief namen, terwijl ze daar eigenlijk wel de capaciteiten voor hadden. Ik vroeg me af hoe dat kwam. Tijdens de opleiding realiseerde ik me dat mijn manier van helpen soms te ondersteunend was. Doordat ik te snel antwoorden gaf, gingen mensen sneller op mij wachten in plaats van zelf initiatief te nemen. Dat inzicht was confronterend, maar vooral heel waardevol.”

Daarnaast hielp de opleiding haar om beter te begrijpen hoe verschillend een leerproces kan zijn van persoon tot persoon. “Tijdens de opleiding leerden we over verschillende ontwikkelniveaus, en dat elke fase om een andere vorm van begeleiding vraagt. De één heeft vooral nood aan duidelijkheid over het ‘wat’, terwijl de ander meer wil begrijpen ‘waarom’. Dat inzicht hielp me om beter in te schatten wat het team op dat moment nodig had. Ik pas het nog elke dag toe.”

Groei voor coach én coachees

De opleiding gaf Tine het zelfvertrouwen en de juiste tools om met meer impact te coachen. “Het is zoeken naar de juiste balans: wanneer stel je vragen en wanneer neem je een meer sturende rol op? Je kan natuurlijk niet in elke situatie vragen: ‘Wat denk jij?’. Soms moet je gewoon even meehelpen, zeker wanneer iemand echt vastzit. Er is dus geen pasklaar antwoord voor elke situatie. Je moet leren aanvoelen wat iemand op dat moment nodig heeft. En dat lukt me vandaag veel beter.”

Die evolutie kwam er niet vanzelf, vertelt Tine. “In het begin was het wennen, zowel voor mij als voor het team. Ze waren het gewend dat ik vaak meteen een antwoord gaf. Nu stel ik vaker een vraag terug of laat ik hen eerst zelf zoeken. Dat was soms even lastig, maar het werkte: er kwam meer initiatief, sterkere argumentatie en meer eigen ideeën. Het is mooi om te zien hoe iedereen gegroeid is, en hoe ik daarin zelf ben meegegroeid.”

Een inspirerende opleiding en trainer

Wat Tine vooral waardeert aan de opleiding, is de combinatie van theorie, zelfreflectie en leren uit elkaars ervaringen. “Vooral de manier waarop Arne de theoretische modellen uitlegde, werkte heel goed voor mij,” vertelt ze. “Ze stonden niet alleen in de slides, maar hij hing ze ook op papier aan de muur. Daardoor zie ik sommige modellen nu nog altijd zo voor me.” Ook de diversiteit van de groep ervaarde ze als een meerwaarde. “Het was geen opleiding alleen voor designers of developers, maar een mix van verschillende profielen. Dat zorgt voor kruisbestuiving. Je leert minstens evenveel van de andere deelnemers als van de trainer.”

Na de opleiding volgde Tine individuele coachingsessies met Arne, en die bleken minstens even waardevol. “Onlangs zat ik echt met de handen in het haar. Ik wist even niet meer hoe verder. Maar na een half uurtje praten met Arne had ik opnieuw frisse inzichten en een duidelijk idee van wat mijn volgende stap moest zijn. Hij stelt de juiste vragen en laat je zelf tot antwoorden komen. In het begin vond ik dat confronterend, maar het is natuurlijk een techniek die hij ons tijdens de opleiding ook heeft aangeleerd. En dan merk je dat het werkt.”

Of ze de opleiding zou aanraden? “Zonder twijfel,” zegt Tine. “Verwacht niet dat je meteen alle antwoorden krijgt, maar dat je vooral wordt uitgedaagd om zelf na te denken. En dat is wat je als coach nodig hebt om te groeien.” Ook over Arne als trainer en coach is ze enthousiast. “Je kan enorm veel van hem leren. Vooral omdat hij zo gepassioneerd is door zijn vak, blijft bijstuderen en met nog heel wat andere projecten bezig is. Dat is zijn sterkte.”

kenniszoekers
Een initiatief voor en door kennisdelers in de tech-industrie,
want groeien doen we samen.

Antwerpen

Veldkant 33b
2550 Kontich

Breda

Rithmeesterpark 50-A1
4838GZ Breda

Onze initiatieven

© 2025
Website gebouwd door kenniszoekers
Privacybeleid
Een les in loslaten: hoe Tine groeide dankzij de opleiding Technical Coaching :: Het Denkarchief :: kenniszoekers