Terug naar denkarchief
2 april 2025

Informeel levenslang leren in een veranderende wereld

AArne Van Raepenbusch
3 minuten leestijd
InleidingEen tijdje geleden nam ik deel aan een design sprint over informeel leren, in het kader van levenslang leren. Opdrachtgever? De Vlaamse overheid, meer bepaald de Afdeling Beleid Werk en Sociale Economie, samen met het Expertisecentrum Innovatieve Leerwegen. Een hele mond vol, maar in de praktijk kwam het neer op iets heel concreets: hoe moedigen we mensen aan om levenslang te blijven leren? En specifieker binnen deze sprint: hoe maken we informeel leren zichtbaar?

Eerlijk? Ik had me eigenlijk liever ingeschreven bij het “powerteam motivatie”. Wie me een beetje kent, weet dat ik al jaren een lichte obsessie heb met de zelfdeterminatietheorie van Deci & Ryan. Motivatie, autonomie, verbondenheid, je kent het wel. Dus ja, ik was echt gemotiveerd (pun intended) om daarmee aan de slag te gaan. Maar helaas, dat team was al gestart toen ik me inschreef. Dus koos ik voor het andere: team informeel leren.

En ja, ik geef toe, in het begin was mijn enthousiasme niet enorm. Als ik ergens voor ga, dan wil ik er ook helemaal in kunnen duiken. Dus het idee dat ik “geweigerde toegang” had tot mijn eerste keuze, voelde even… demotiverend. Maar goed, ik zal stoppen met flauwe mopjes, want: het team – aka de b(l)ijstuivers – bleek fantastisch. En het onderwerp? Veel relevanter dan ik dacht. Ik ben inmiddels fan van team informeel.

Wat is informeel leren eigenlijk?

De meeste mensen hebben er wel een intuïtief idee van. Formeel leren is school, opleidingen, certificaten. Dus alles wat daarbuiten valt, noemen we informeel. Maar daar stopt het gesprek vaak. De echte vraag is: wanneer leren we informeel? En zijn we ons daar bewust van?

Eén van de interessantste gesprekken in ons team ging net over dat bewustzijn. Want vaak leren we veel meer dan we denken. Slechts 20% van de Vlamingen volgde het afgelopen jaar een formele opleiding, maar dat betekent natuurlijk niet dat de andere 80% niets geleerd heeft. Integendeel. Veel mensen leren vooral on-the-job. Dat is ook wat ik de afgelopen 10 jaar telkens weer hoor van starters: “ik heb hier op een paar maanden meer geleerd dan in mijn hele opleiding”. Herkenbaar, toch?

Toch zetten we informeel leren zelden bewust in. En dat is een gemiste kans.

De uitdagingen van informeel leren

Het grootste probleem met informeel leren? Het is onzichtbaar. Je krijgt er geen diploma voor, geen badge, en meestal geen officiële erkenning. Terwijl we wél weten dat leren pas echt blijft hangen wanneer het herhaald wordt over tijd. Spaced repetition, iemand? Formele trainingen bieden een momentopname van kennis, maar zonder toepassing of opvolging verdwijnt die kennis snel.

Mijn eigen carrière is daar het ultieme voorbeeld van. Al meer dan 12 jaar begeleid ik mensen als trainer en coach in de IT-sector. En daarvoor coachte ik jongeren in de sportwereld, vanaf mijn veertiende. Ik heb boeken verslonden, podcasts geluisterd, fouten gemaakt, en daaruit geleerd. Maar een coaching-certificaat? Nope. Pas toen ik aan mijn formele opleiding psychologie begon, werd mijn ervaring voor anderen “echt”.

Begrijp me niet verkeerd: formeel leren is enorm waardevol. Het helpt je buikgevoel theoretisch onderbouwen. Maar het heeft mijn visie niet fundamenteel veranderd. Wat het wél doet, is je leerproces zichtbaar maken. En net dat is wat informeel leren mist.

De paradox van levenslang leren

In een wereld vol AI, disruptie en verandering is levenslang leren geen luxe meer, maar een noodzaak. En toch wringt het. Informeel leren blijkt effectiever en efficiënter, maar het is niet zichtbaar. Formeel leren is zichtbaar, maar minder geïntegreerd in de praktijk. Wat nu?

We moeten dus manieren vinden om informeel leren zichtbaarder te maken. Zeker in een context waar nieuwsgierigheid en een growth mindset cruciaal zijn. Want laten we eerlijk zijn: we verwachten dat mensen blijven leren, maar waar leren ze hoe ze moeten leren? En wie erkent de moeite die ze daarin steken?

Microcredentials zijn volgens mij een stap in de juiste richting. Ze maken formeel leren toegankelijker en behapbaarder. Maar zolang we informeel leren niet erkennen, bijvoorbeeld in functioneringsgesprekken of groeitrajecten, blijft een groot deel van het leerpotentieel onderbenut.

Van onzichtbaar naar onmisbaar

Informeel leren heeft een enorme impact op leercultuur, samenwerking en mentorship. Maar zolang het onzichtbaar blijft, is het moeilijk om er écht op in te zetten. Werkgevers willen bewijs, medewerkers willen waardering. De oplossing? Een cultuur van waardering en coaching waarin groei benoemd wordt, zelfs als het proces nog niet perfect is.

Leren stopt niet bij een opleiding. Het zit in de dagelijkse interacties, de fouten, de nieuwsgierigheid. Dus laten we die momenten erkennen én vieren. Want uiteindelijk maakt dat ons allemaal een beetje meer… kenniszoeker.

Bronvermelding
Volgende bronnen werden gebruikt voor het schrijven van dit artikel
Levenslang Leren (Vlaanderen),Departement WEWIS (Werk & Sociale Economie) (2023), Vlaamse Overheid
Spaced Repetition Promotes Efficient and Effective Learning: Policy Implications for Instruction,Sean H. K. Kang (2016), Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences
kenniszoekers
Een initiatief voor en door kennisdelers in de tech-industrie,
want groeien doen we samen.

Antwerpen

Veldkant 33b
2550 Kontich

Breda

Rithmeesterpark 50-A1
4838GZ Breda

Onze initiatieven

© 2025
Website gebouwd door kenniszoekers
Privacybeleid