De training bracht voor Patrick niet alleen nieuwe kennis, maar ook een ander perspectief. Het grootste inzicht dat hij meenam, was het besef dat mensen met dezelfde achtergrond toch op een ander punt in hun leerproces kunnen staan. “Ik heb tijdens de opleiding aan Arne gevraagd: hoe kan het dat twee mensen met dezelfde opleiding en ervaring toch op een ander niveau zitten?”
Dat gesprek leidde tot een aha-moment. Arne legde hem uit hoe de zogenaamde piramidestructuur van leren werkt: sommige mensen hebben aan een half woord genoeg, terwijl anderen veel meer context nodig hebben. “Dat beeld van die piramide is mij bijgebleven,” zegt Patrick. “Iemand die onderaan start, stelt vooral basisvragen: wat is dit, hoe werkt dat? Terwijl iemand die hoger op de piramide zit, actief meedenkt en zaken in vraag stelt. Ik ging er vroeger te snel van uit dat mensen hoger op de piramide zaten, terwijl ze in werkelijkheid nog meer houvast nodig hadden.”
Sindsdien staat Patrick veel bewuster stil bij waar iemand zich in het leerproces bevindt. Onlangs startten er twee nieuwe mensen op zijn project, en ook daar zette hij dit inzicht meteen in de praktijk. “Door dat verschil te herkennen, kan ik mijn coachees op een veel persoonlijkere manier begeleiden. Daardoor heeft mijn coaching nu meer effect.”
Dat inzicht nam hij ook mee naar de technische opleidingen die hij geeft. “In zulke opleidingen zit vaak een heel divers publiek. Sommigen zaten er alleen omdat ze moesten van hun manager, terwijl anderen er bewust voor hadden gekozen. Het was dus niet altijd makkelijk om de juiste dynamiek in de groep te houden. Dat is een uitdaging die ik tijdens het traject ook besproken heb met Arne.”
Arne gaf hem de tip om te differentiëren en met verschillende niveaus en uitdagingen te werken. Waar sommigen meer tijd nodig hebben om de stof te verwerken, kunnen anderen juist extra uitdaging gebruiken. “De beginners liet ik focussen op de standaardopdracht, terwijl de meer ervaren deelnemers extra uitdagingen kregen. Dat maakte dat iedereen gemotiveerd bleef en niemand uit de boot viel.”
Maar het bleef niet bij theoretische inzichten. De training gaf Patrick ook het vertrouwen om zich verder te ontwikkelen als coach. “Ik heb achteraf nog een boek gelezen dat tijdens de opleiding werd aangeraden. Dat hielp me om mijn stijl van coachen verder te verfijnen,” vertelt hij. En dat had resultaat. Zo wist hij een nieuwe collega, die niet zo makkelijk zijn draai vond, goed te begeleiden. “Op een bepaald moment zei een andere teamlead tegen mij: ‘amai, ik zie echt een verandering in die persoon.’ Dat was voor mij een enorm mooi compliment. Het gaf me ook meer vertrouwen in mezelf als coach.”
Wat de opleiding Technical Coaching volgens Patrick uniek maakt, is de persoonlijke insteek. “Voor de opleiding begon, had ik een intakegesprek met Arne. Dat vond ik een fantastisch initiatief. Ik legde een paar situaties uit waar ik tegenaan liep, en hij zei me meteen dat ik op mijn plek zat bij deze training. Ik voelde ook meteen een klik met hem. Het was dus zeker een match.”
Of Patrick de training zou aanraden aan anderen? Daar hoeft hij niet lang over na te denken. “Ik heb de training al aan een aantal collega’s aangeraden, en zou dat zeker opnieuw doen. Want je vindt honderden boeken over coaching, maar dat is niet hetzelfde als de persoonlijke aanpak die je tijdens deze opleiding krijgt. De persoonlijke interactie en praktijkgerichtheid maken deze opleiding uniek.”