Tijdens de opleiding behandelen we volgende leerdoelen:
In de moderne IT-sector draait succes niet alleen om technische vaardigheden, maar ook om samenwerking, innovatie en effectieve kennisdeling. Toch wordt vaak over het hoofd gezien dat niet iedereen informatie op dezelfde manier verwerkt, leert of communiceert. Neurodivergentie – een term die verwijst naar natuurlijke variaties in hoe ons brein werkt, zoals bij ADHD, autisme, dyslexie en hoogbegaafdheid – speelt hierin een cruciale rol.
Neurodivergente teamleden brengen unieke vaardigheden en perspectieven mee, van creatief probleemoplossend vermogen en patroonherkenning tot diepgaande technische expertise. Tegelijkertijd kunnen zij tegen uitdagingen aanlopen op het gebied van sociale interactie, gestructureerde kennisoverdracht en overprikkeling. Dit kan invloed hebben op samenwerking, productiviteit en het behouden van talent binnen teams.
Veel technische teams zijn sterk afhankelijk van informele kennisdeling en snelle interacties. Dit kan voor neurodivergente collega’s een barrière vormen, omdat zij soms moeite hebben met impliciete sociale regels, onverwachte veranderingen of mondelinge communicatie. Tegelijkertijd kan een gebrek aan bewustzijn binnen teams leiden tot misverstanden, gemiste kansen en frustratie bij zowel neurodivergente als neurotypische collega’s.
Deze opleiding biedt een combinatie van theorie, denkoefeningen, en praktijkgerichte casussen, zodat je direct aan de slag kunt met een neuro-inclusieve werkcultuur. Door neurodiversiteit te begrijpen en te omarmen, kun je niet alleen beter samenwerken, maar ook de productiviteit, creativiteit en het welzijn binnen je team versterken.